انتخاب لقمه سالم برای مدرسه کمی سخت است، زیرا در نگاه اول فقط چند غذای خاص به ذهن ما می‌آید و شاید درست کردن غذا آن هم برای هر روز، خسته کننده باشد. اما با کمی وقت گذاشتن شما می‌توانید انواع لقمه مدرسه بچه ها را با کمترین مواد غذایی و در سریع‌ترین زمان درست کنید.
بنابراین اگر به دنبال اموزش لقمه مدرسه هستید، تا انتهای این مقاله همراه مجله بارجیل باشید. ما انواع ساندویچ برای دانش آموزان را معرفی می‌کنیم و می‌توانید با درست کردن آنها فرزند خود را خوشحال کنید.

لقمه صبحانه برای مدرسه

بسیاری از دانش آموزان ابتدای صبح میل زیادی به صبحانه ندارند و خانوده‌ها ترجیح می‌دهند که لقمه برای صبحانه را داخل کیف آنها قرار دهند تا بتوانند در زنگ اول آن را میل کنند. برخی از بهترین لقمه های سالم که می‌توانید برای صبحانه آماده کنید، عبارت‌اند از:

1. لقمه نان و پنیر برای مدرسه

یکی از انواع لقمه صبحانه برای مدرسه، نان و پنیر است که خیلی سریع آماده می‌شود و سیرکننده هم است. اما اگر می‌خواهید لقمه کامل‌تری داشته باشید، می‌توانید آن را با سبزی مخلوط کنید. برای تهیه این ساندویچ کافی است پنیر را روی نان مورد نظر بمالید، سپس گوجه و خیار را به اندازه دلخواه برش دهید و روی آن قرار دهید. سپس مقداری سبزی خوردن هم اضافه کنید. از آنجایی که این لقمه طبع سردی دارد، بهتر است روی آن کمی کنجد بپاشید یا مغز گردو و مغز بادام هم به آن اضافه کنید. البته ما پیش‌تر درباره اهمیت آجیل در صبحانه صحبت کرده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم در لقمه‌های صبحانه خود آنها را مصرف کنید.

2. کره بادام زمینی با مربا

تست بادام زمینی و دو شیشه کره بادام زمینی و مربا

چنانچه به دنبال لقمه صبحانه مدرسه مقوی و خوشمزه هستید، ساندویچ کره بادام زمینی را از دست ندهید. این لقمه طرز تهیه آسانی دارد و معمولا مواد لازم آن در دسترس هستند. شما می‌توانید پس از مطالعه طرز تهیه کره بادام زمینی در منزل، خودتان کره‌ی خانگی و بدون افزودنی را با قیمت مقرون به‌صرفه‌تری درست کنید. برای تهیه این ساندویچ کافی است مقداری کره بادام زمینی روی نان تست بمالید و مربای مورد علاقه فرزندتان را اضافه کنید. همچنین می‌توانید از میوه تازه، میوه خشک و سس شکلات استفاده کنید تا ساندویچ کامل‌تری داشته باشید. زیرا میوه خشک نیز جزو مناسب ترین خوراکی ها برای مدرسه به شمار می‌رود.

3. لقمه پنیر، خرما و گردو

برای درست کردن یک ساندویچ انرژی‌زا و مقوی، این بهترین گزینه است. با داشتن خرما و گردو، این ساندویچ طبع تقریبا گرمی دارد و برای فصول سرد بسیار مناسب است. برای درست کردن این لقمه، خرماها را بشویید و هسته و پوست آنها را جدا کنید. خرما و کره را در تابه گرم کنید تا کره آب شود و خرما کمی داغ شود.
پس از خنک شدن خرما، پنیر خامه‌ای، گردو خرد شده و خرما را در ظرف مناسب مخلوط کنید. نان لواش را به مربع‌های اندازه دلخواه تقسیم کنید. نان‌ها را به شکل قیف درآورده و در هوا قرار دهید تا خشک شوند. سپس آنها را با خرمای آماده پر کنید و در صورت تمایل، میوه خشک یا کشمش اضافه کنید.
البته می‌توانید برای درست کردن آن از روش دیگری استفاده کنید. تمام مخلوط خرما را در یک ظرف صاف بریزید و با پشت قاشق پخش کنید. این مخلوط را یک تا دو ساعت در یخچال نگهداری کنید. سپس مقداری کره روی سطح نان بمالید و مخلوط خرما را روی آن قرار دهید. در نهایت، یک برش دیگر نان تست را روی آن قرار دهید تا لقمه مدرسه شما حاضر شود. یکی دیگر از انواع لقمه های سالم، لقمه سیر و گردو است که قبلا طرز تهیه آن را توضیح داده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم آن را مطالعه کنید.

آموزش لقمه مدرسه برای ناهار (انواع ساندویچ برای دانش آموزان)

زنگ ناهار مهمترین زنگ برای دانش آموزان است، زیرا آنها حسابی خسته و گرسنه هستند و دلشان غذایی خوشمزه و جذاب می‌خواهد. انتخاب غذای ناهار کمی سخت است، زیرا ناهارهای پلویی گزینه خیلی خوبی نیستند. مخصوصا برای کودکان که به راحتی نمی‌توانند از ظرف غذای خود استفاده کنند. بنابراین ما در این بخش انواع لقمه ناهار را به شما معرفی می‌کنیم که غذایی کامل محسوب می‌شوند:

1. ساندویچ تخم مرغ با سس و سبزیجات

یک ساندویچ تخم مرغ با کاهو و گوجه

بعضی از دانش‌آموزان زمان طولانی‌تری در مدرسه هستند و برای آنها حتما باید به فکر یک غذای سیر کننده برای ناهار باشید. یکی از ساده‌ترین ساندویچ‌ها که به عنوان میان وعده سالم هم به شمار می‌رود، ساندویچ تخم مرغ است که می‌توانید آن را با سس مایونز یا خردل و سبزیجات، خوش طعم‌تر کنید.

2. سمبوسه

بچه‌ها عاشق سس کچاپ هستند و انواع غذاها را با سس می‌خورند. سمبوسه یکی از ساندویچ های خوشمزه است که می‌تواند به عنوان لقمه برای مدرسه نیز مصرف شود. کافیست سیب زمینی پخته، گوشت چرخ کرده و جعفری را تفت دهید و داخل نان مخصوص بریزید و اجازه دهید تا سرخ شود. سپس آن را در ظرف غذای فرزندتان قرار دهید تا برای ناهار با سس فراوان میل کنند.

3. کباب تابه ای

این ساندویچ بسیار خوشمزه، با گوشت تهیه می‌شود و برای لقمه ناهار مدرسه گزینه بسیار خوبی است. ساندویچ کباب تابه‌ای ویتامین‌های ضروری را برای کودکان تامین می‌کند. درست کردن این ساندویچ زمان خیلی زیادی نمی‌خواهد و تقریبا سریع درست می‌شود.
برای تهیه آن، ابتدا گوشت چرخ کرده را در ظرفی بریزید و پیاز را روی آن رنده کنید. نمک، زردچوبه، فلفل و پودر آویشن را اضافه کنید و ورز دهید. تابه را روی گاز قرار دهید و سپس گوشت را به شکل دلخواه در تابه بچینید. مقدار روغن مایع را اضافه کنید تا گوشت روی حرارت کم کاملا مغز پخت شود.
سپس فلفل دلمه‌ای را خرد کرده و با قارچ و گوجه فرنگی خرد شده مخلوط کنید. آنها را روی حرارت قرار دهید تا به شکل سس شود و نهایتا آن را روی گوشت بریزید. همچنین می‌توانید آنها را به صورت خام داخل ساندویچ قرار دهید، این به ذائقه فرزند شما بستگی دارد.
دو طرف کباب که پخته شده است را داخل نان باگت قرار دهید و با مخلوطی که آماده کرده‌اید، بپوشانید. در صورت تمایل می‌توانید آن را با سس گوجه فرنگی میل کنید. بعد از خنک شدن آن را در نایلون بپیچید و به عنوان لقمه مدرسه به کودک‌تان بدهید.

4. ساندویچ پوره سیب زمینی

سیب زمینی یکی از انواع سوپرفودها محسوب می‌شود و فواید زیادی برای بدن دارد. با تهیه ساندویچ پوره سیب زمینی می‌توانید در سریع‌تر زمان یک لقمه سالم درست کنید. ابتدا سیب زمینی را بپزید و سپس له کنید. پیاز و نعنا را در قابلمه‌ای جداگانه تفت دهید. سیب زمینی له شده را با شیر، نمک، پیاز و نعناع مخلوط کنید و آنها را در نان ساندویچی بریزید. این لقمه را می‌توانید با سس در ظرف غذای کودک خود قرار دهید. معمولا بچه‌ها پیاز داخل غذا را دوست ندارند. بنابراین می‌توانید پیاز آن را حذف کنید و پودر پیاز بریزید یا پیازها را به قدری تفت دهید تا کاملا نرم شوند و داخل غذا دیده نشوند.

5. ساندویچ مرغ بندری

بچه‌ها عاشق سوسیس و کالباس هستند و از خوردن آنها سیر نمی‌شوند. سوسیس بندری هم یکی از این غذاها است که در بین بزرگسالان هم طرفداران زیادی دارد. اگر می‌خواهید غذایی سالم درست کنید که مشابه سوسیس بندری است، ما به شما سوسیس مرغ را پیشنهاد می‌دهیم. ابتدا باید سینه مرغ را به صورت کوچک و مربعی شکل برش دهید و با سس، سیر، پیاز، آبلیمو و ادویه مخلوط کنید تا مزه‌دار شود.
در این زمان، پیاز خلالی را به همراه فلفل دلمه و رب تفت دهید. مرغ‌ها را از یخچال بیرون بیاورید و سرخ کنید. شما می‌توانید کمی آب جوش به آنها اضافه کنید تا حالت سس داشته باشد و خیلی خشک نشود. بعد از آنکه آب جوش تبخیر شد و به غلظت دلخواه‌تان رسید، مواد را داخل نان بریزید. لقمه شما آماده است.

6. ساندویچ مرغ

دو عدد ساندویچ مرغ با نان تست

نان غلات کامل، مرغ طعم‌دار، گوجه فرنگی، کاهو و حتی پنیر مورد علاقه فرزندتان، در کنار هم می‌توانند یک میان وعده خوشمزه و سالم باشند. این ساندویچ ساده یکی از میان وعده های سالم مناسب محل کار نیز محسوب می‌شود. مرغ غذایی خوشمزه است که اکثر بچه‌ها آن را دوست دارند، ولی حتما آن را با چاشنی‌های خوشمزه مزه‌دار کنید تا فرزندتان با لذت بیشتری آن را میل کند.

7. ناگت مرغ و پنیر

گاهی می‌توانید با مقداری مرغ و ادویه، غذایی دلپذیر برای مدرسه درست کنید. ناگت‌های مرغ منجمد را تفت دهید تا به خوبی نرم شوند. سپس آن‌ها را روی نان قرار دهید و پنیر پارمزان یا یک تکه موزارلا را به اسنک خود اضافه کنید. سس ساندویچ را در ظرفی جداگانه و در یخچال بگذارید تا از خیس شدن اسنک جلوگیری کنید. بهتر است سس را در خانه با ماست و ادویه و مقداری آبلیمو، مخلوط و مهیا کنید تا ضرری برای سلامتی فرزندتان نداشته باشد.

انواع کوکو برای لقمه مدرسه

کوکو یکی از غذاهای خیلی آسان است که معمولا با کمترین مواد غذایی درست می‌شود. با وجود انواع کوکو، ما در اینجا برخی از آنها که برای بچه‌ها مناسب‌تر هستند را معرفی می‌کنیم:

1. کوکو سیب زمینی

ابتدا سیب زمینی‌ها را در مقدار مناسب آب بجوشانید. بعد از آن، سیب زمینی‌های خنک شده را رنده کرده و کنار بگذارید. تخم مرغ‌ها را در ظرف مناسبی بشکنید و نمک، فلفل و بکینگ پودر را اضافه کنید. آنها را خوب هم بزنید تا مخلوط شوند، سپس سیب زمینی‌ها را اضافه کنید. داخل تابه مقداری روغن بریزید و اجازه دهید تا خوب داغ شود. مخلوط سیب زمینی را با قاشق داخل قابلمه بریزید و دو طرف آن را سرخ کنید تا کوکو شما حاضر شود. آن را با خیار شور، کاهو و گوجه تزئین کنید و داخل لقمه بذارید.

2. کوکو سبزی

مقداری کوکو سبزی در ظرف

سبزی‌های شسته و آبکش شده را ریز خرد کرده و در تابه‌ای با مقداری روغن تفت دهید تا کمی سرخ شوند. بعد از تفت دادن، آن را کنار بگذارید تا خنک شود. در این مرحله تخم مرغ‌ها را در ظرف مناسبی بشکنید و زردچوبه و نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید.
حالا زرشک و گردوی خرد شده را اضافه کنید و مخلوط را هم بزنید و سبزی را هم اضافه کنید. تابه را روی حرارت بگذارید و به مقدار لازم روغن اضافه کنید و اجازه دهید تا داغ شود. سپس مایع کوکو را به طور یکنواخت در تابه پخش کنید تا یک طرف آن کاملا سرخ شود. سپس آن را برگردانید تا طرف دیگر هم آماده شود.

3. کوکو مرغ

مرغ جزو غذاهایی است که با استفاده از آن می‌توانید بسیاری لقمه سالم برای ناهار درست کنید. در اینجا ابتدا مرغ را با یک عدد پیاز، مقداری زردچوبه، روغن و نمک بجوشانید. سیب زمینی‌ها را بشویید و در آب کافی بگذارید تا بپزند. مرغ پخته و سیب زمینی پخته شده را رنده کنید و اجازه دهید تا خنک شوند.
کمی پیاز را ریز خرد کرده و با مرغ و سیب‌زمینی خوب مخلوط کنید. در یک کاسه تخم مرغ شکسته شده را با کمی نمک، فلفل و جعفری خرد شده ترکیب کرده و به مخلوط مرغ و سیب‌زمینی اضافه کنید.
بعد از مخلوط کردن آنها تابه را روی حرارت گذاشته، مقداری روغن در آن بریزید، صبر کنید تا داغ شود. مقداری از مخلوط کوکو مرغ را بردارید و با دست شکل دهید. آن را داخل آرد سوخاری بریزید و در روغن داغ سرخ کنید.

4. کوکو شکم پر

این کوکو بسیار خوشمزه و حجیم است. حتی یک عدد از آن می‌تواند فرزند شما را سیر کند. سیب زمینی را پوست گرفته و با رنده ریز خرد کنید و با دست آب سیب‌زمینی را کاملا بگیرید. پیاز را رنده کنید و با کمی گوشت چرخ کرده مخلوط کنید. تخم‌مرغ را به همراه ماست، نمک و فلفل را با سیب‌زمینی مخلوط کنید و کنار بگذارید. سپس تابه را روی گاز بگذارید و کمی روغن اضافه کنید، وقتی داغ شد، نیمی از مخلوط سیب زمینی را به تابه منتقل کرده و با قاشق صاف کنید. گوشت چرخ کرده را هم داخل آن بریزید و آن را کاملا صاف کنید تا روی سیب زمینی را بپوشاند. نصف دیگر مخلوط سیب زمینی را اضافه کرده، حرارت را کمی کم کنید و در ظرف را بپوشانید تا کمی بپزد. سپس آن را برش دهید و برگردانید تا طرف دیگر سیب زمینی هم سرخ شود.

5. کوکو نخود

مقداری کوکو نخود به همراه سبزی

این کوکو تقریبا طعمی شبیه به فلافل دارد، غذایی که اکثر بچه‌ها عاشق آن هستند. برای درست کردن کوکو نخود، ابتدا اجازه دهید نخودهایی که از چند ساعت قبل خیس کرده‌اید، کاملا در آب بپزند. زمانی که نخود پخته شد، آن را در صافی آبکش کرده و سپس در مخلوط‌کن، نخود را به پوره کنید. تخم مرغ‌ها را در ظرف مناسبی بشکنید و خوب مخلوط کنید.
پس از له کردن سیر، زیره، نمک و فلفل را به تخم‌مرغ اضافه کنید و آرد را اضافه کنید و خوب هم بزنید. نخود له شده را به مخلوط آرد و تخم مرغ اضافه کنید و کمی ورز دهید. مقدار کافی روغن به تابه اضافه کنید و صبر کنید تا داغ شود. کوکو را با دست‌هایتان کمی شکل دهید و در روغن سرخ کنید. پس از آن غذای شما حاضر است.

انواع ساندویچ تن ماهی برای لقمه برای مدرسه

تن ماهی یکی از در دسترس‌ترین غذاهایی است که ما برای منزل خودمان هم آماده می‌کنیم و حتی برای محل کار هم گزینه خوبی محسوب می‌شود. ولی تن ماهی با برنج یا با سالاد، تنها غذایی نیست که می‌توانید با آن درست کنید. برخی از خوشمزه‌ترین غذاها با تن ماهی برای بچه ها، عبارت‌اند از:

1. ساندویچ تن ماهی، ریحان و فلفل قرمز کبابی

در فصول سرد سال که احتمال خراب شدن غذا کمتر است، ساندویچ تن ماهی گزینه مناسبی به حساب می‌آید. زیرا خیلی سریع آماده می‌شود و در اضافه کردن سبزیجات دست شما باز است. انواع سبزی و سبزیجات مثل ریحان، جعفری تازه، فلفل خرد شده یا کبابی و لیمو ترش در کنار تن ماهی طعمی خاص به وجود می‌آورند.

2. ساندویچ تن ماهی، ذرت و پنیر

یک ساندویچ تن ماهی با پنیر و ذرت

اکثر کودکان علاقه زیادی به فست فود با پنیر دارند. ولی شما می‌توانید به جای غذاهای ناسالم، ذرت را با تن ماهی سرو کنید. برای درست کردن این ساندویچ خوشمزه، ابتدا کنسرو ماهی را 20 دقیقه بجوشانید و سپس محتویات آن را در ظرف مناسب بریزید. فر را با دمای 180 درجه سانتیگراد گرم کنید. وسط نان ساندویچی را باز کنید و سپس در سینی فر قرار دهید.
سس مایونز و ذرت پخته شده را به کاسه‌ای که ماهی تن را در آن ریخته‌اید، اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. حالا این مواد را به نان اضافه کنید. پنیر رنده شده را روی آن ریخته و سینی را به مدت 5-6 دقیقه در فر قرار دهید تا پنیر کاملا آب شود. بعد از اینکه ساندویچ‌ها کمی خنک شدند، آنها را با کاهو، هویج و گوجه فرنگی پر کنید و داخل ظرف غذای کودک خود قرار دهید.

3. برگر تن ماهی

انواع برگر جزو غذاهای مورد علاقه کودکان محسوب می‌شوند. اگر فرزند شما در برابر خوردن ماهی مقاومت می‌کند، می‌توانید آن را شبیه به برگر درست کنید تا برای او جذاب‌تر شود. برای تهیه این برگر ابتدا باید تن ماهی را بجوشانید و پس از آن، ماهی را داخل یک کاسه بریزید. ادویه ماهی را به همراه پیازچه و جعفری خرد شده اضافه کنید. سپس سیر رنده شده و آرد سوخاری را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد یکدست شوند. حالا تخم مرغ‌ها را اضافه کرده و مواد را با قاشق خوب مخلوط کنید تا ماهی با بقیه مواد به صورت مایه کتلت شود.
مقداری از مواد را بردارید و آن را به کمک دستان خود شبیه به همبرگر درآورید. سپس در ماهیتابه‌ای که از قبل گرم کرده‌اید، کمی روغن بریزید و برگرها را سرخ یا گریل کنید و در نان همبرگر قرار دهید. در کنار آن می‌توانید خیارشور یا هر دورچین دیگری که دوست دارید، اضافه کنید.

فرزندان سالم‌تر با لقمه‌های سالم‌تر

ما در این مطلب سعی کردیم لقمه‌هایی را معرفی کنیم که طرز تهیه آسانی دارند و تقریبا مقرون به‌صرفه هستند. ولی شما می‌توانید بنا به سلیقه فرزندتان، مواد لازم آنها را کمی تغییر دهید. برای تنوع نیز می‌توانید گاهی ساندویچ ژامبون و فست فودهای مشابه را هم درست کنید، ولی برای مصرف همیشگی اصلا مناسب نیستند. در ضمن برای تهیه آجیل‌های مورد نیاز، کافیست وارد سایت بارجیل شوید و آجیل‌ها را آنلاین تهیه کنید.

لقمه مدرسه چی درست کنم؟

لقمه نان، پنیر و گردو، لقمه خرما، گردو و پنیر، پوره سیب زمینی، کوکو سبزی و ساندویچ تن ماهی برخی از بهترین لقمه ها برای مدرسه هستند.

منبع:

goldmedalbakery