شیرینی یکی از جذاب‌ترین خوراکی‌ها است که در تمام دنیا طرفداران زیادی دارد. کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که بتواند در برابر شیرینی مقاومت کند، ولی با این حال افراد زیادی مانند بیماران مبتلا به دیابت و ورزشکاران شیرینی‌های رایج و پر شکر را میل نمی‌کنند. اما جای هیچ نگران نیست، ما به این افراد انواع شیرینی رژیمی بدون شکر را پیشنهاد می‌کنیم. طعم این شیرینی‌ها نه تنها با شیرینی‌های دیگر فرقی ندارد، بلکه به شما کمک می‌کند کالری کمتری مصرف کنید و سالم بمانید.
اگر شما هم به دنبال طرز تهیه انواع شیرینی رژیمی هستید، تا انتهای این مطلب همراه ما مجله بارجیل باشید و با متنوع‌ترین آنها آشنا شوید.

طرز تهیه شیرینی رژیمی

در طرز تهیه انواع شیرینی رژیمی کافیست چند نکته را رعایت کنید. پس از آن می‌توانید هر مدل کوکی را به طور سالم تهیه کنید. معمولا در رسپی شیرینی رژیمی، مواد قندی و چرب را حذف می‌کنند. بنابراین افرادی که به طور طبیعی جذب شیرینی می‌شوند، می‌توانند طرز پخت کیک های رژیمی و جایگزین‌های آن را بیاموزند و برای رفع این نیاز، شیرینی بدون شکر درست کنند.
البته شیرینی های رژیمی فقط برای ورزشکاران و افراد مبتلا به دیابت نیست، بلکه همه افراد می‌توانند آنها را مصرف کنند تا دچار بیماری و اضافه وزن نشوند. شما می‌توانید برخی از این کوکی‌ها را به همراه ماست میوه‌ای رژیمی میل کنید. یک کاسه ماست در کنار خود بگذارید و شیرینی خود را داخل آن بزنید و میل کنید. در ادامه رسپی انواع شیرینی خوشمزه رژیمی را توضیح می‌دهیم.

انواع شیرینی رژیمی با جو مناسب برای ورزشکاران

جو یکی از مهمترین مواد غذایی برای ورزشکاران است که باید آن را به شکل‌های مختلف در برنامه خود بگنجانند. بنابراین درست کردن شیرینی رژیمی جو ایده بسیار خوبی است، زیرا هم می‌توانید انواع کوکی و شیرینی را با آن درست کنید و هم به شما کمک می‌کند رژیم غذایی‌تان سخت و غیر متنوع نباشد. در این بخش دو نوع شیرینی رژیمی با جو را معرفی می‌کنیم:

اسلایس فرانسوی رژیمی

یک تکه شیرینی رژیمی

جهت درست کردن این شیرینی خوشمزه مراحل زیر را انجام دهید:

مواد لازم برای تهیه اسلایس فرانسوی رژیمی
· جو پرک: ۱۲۰ گرم
· خلال خرما: ۵۰ گرم
· خلال بادام: ۲۰ گرم
· بادام پرک رست شده: ۶۰ گرم
· نارگیل ورقه‌ای: ۵۰ گرم
· جوز هندی به مقدار کافی
· وانیل: یک ق چایخوری
· نمک: یک پینچ (نوک قاشق چایخوری)
· روغن نارگیل: ۶۰ گرم
· عسل: ۴۰ گرم
· شربت افرا: ۴۰ گرم
· شکلات تکه‌ای تلخ: ۵۰ گرم
ابتدا جو پرک، بادام پرک و خلال بادام را در فر در دمای ۱۵۰ درجه به مدت ۱۲ دقیقه رست کرده و بعد از خنک شدن، خلال بادام را در دستگاه غذاساز خرد کنید. در یک کاسه بزرگ، جو پرک، پرک بادام، خلال بادام خرده شده، خلال خرما، نارگیل ورقه‌ای و نمک را مخلوط کرده و کنار بگذارید.
فر را با دمای ۱۶۰ درجه گرم کنید. در یک شیرجوش، عسل را با شربت افرا، روغن نارگیل و جوز هندی مخلوط کرده و‌ روی گاز با شعله متوسط بگذارید تا به جوش بیاید و در نهایت وانیل را به آن اضافه کنید. حالا از مواد داخل شیر جوش، بر روی مواد خشک ریخته و خوب مخلوط کنید.
و در آخر، تکه‌های شکلات را با مواد مخلوط کرده و‌ در قالب‌های کوچک گرد به قطر ۵ که از قبل چرب کرده‌اید ریخته و به مدت ۱۵ دقیقه در فر بگذارید. بعد از خنک شدن، آنها را از قالب جدا کرده و نوش جان کنید! این رسپی جذاب از خانم ندا حقدوست بود. اگر از این رسپی خوشتان آمد و دوست دارید انواع زیادی از طرز تهیه شیرینی های خوشمزه را یاد بگیرید، پیج اینستاگرام @neda__haghdoust را دنبال کنید.

شیرینی رژیمی با آرد جو

یک عدد کیک برش خورده با آرد جو

به طور کلی آرد جو نسبت به آرد سفید مزایای زیادی دارد و با استفاده از آن می‌توانید بهترین شیرینی‌ها را درست کنید. برای درست کردن شیرینی با آرد جو می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

مواد لازم برای شیرینی رژیمی با آرد جو
· آرد جو: 2.5 لیوان
· تخم مرغ: 3 عدد
· وانیل: نصف قاشق چای‌خوری
· شیره انگور: نصف لیوان
· بکینگ پودر: 2 قاشق مرباخوری
· شیر: نصف لیوان
· دارچین: یک قاشق مرباخوری
· روغن مایع: نصف لیوان
· مغزیجات (پسته، گردو، فندق): به دلخواه
برای شروع، جو یا جوی دو سر را در آسیاب بریزید تا کاملا پودر شوند. سپس آرد جو را دو تا سه بار الک کنید. تخم مرغ‌ها را در یک کاسه بزرگ بشکنید و وانیل را هم به آنها اضافه کنید. مقداری شیره انگور یا خرما را به دو قاشق غذاخوری آب جوش اضافه کنید. سپس آنها را به تخم مرغ اضافه کرده و مواد را مخلوط کنید.
بیکینگ پودر و دارچین را به آرد جو اضافه کنید و هم بزنید تا بیکینگ پودر با آرد جو به خوبی ترکیب شود. سپس آرد جو را در سه مرحله به تخم مرغ اضافه کنید و مواد را به صورت دورانی در یک جهت هم بزنید.
برای پخت کیک رژیمی با آرد جو در فر، کف قالب را کاغذ روغنی گذاشته، مایه کیک را داخل قالب بریزید و در فر از قبل گرم شده با دمای 180 درجه و به مدت 30 دقیقه بپزید. شیرینی رژیمی شما بعد از این زمان حاضر است.

طرز تهیه شیرینی رژیمی بدون شکر؛ مخصوص دیابتی ها

دغدغه اصلی افراد دیابتی، میزان قندی است که هر روزه مصرف می‌کنند. بنابراین تصور می‌شود که که این افراد نمی‌توانند شیرینی‌جات میل کنند. به دلیل قند زیاد شیرینی‌ها، بدن افراد دیابتی میزان کربوهیدرات‌ها را افزایش می‌دهد و در نتیجه ممکن است حملات مرتبط با دیابت را تجربه کنند. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی، می‌توانید از شیرینی های رژیمی استفاده کنید.

مواد لازم برای شیرینی مخصوص دیابتی ها
· کره: 250 گرم (آب شده)
· پودر استویا (دیابتی): 200 گرم
· تخم مرغ: 2 عدد
· نمک ید دار: به میزان لازم
· آرد سفید: 500 گرم
· بکینگ پودر: 6 گرم
تخم مرغ، کره ذوب شده و پودر استویا را خوب با هم مخلوط کنید تا یک ترکیب سفید و پف کرده به دست آید. سپس بیکینگ پودر و آرد را به مخلوط اضافه کنید. یادتان باشد آرد را کم کم به مخلوط به دست آمده اضافه کنید تا پف کیک در پایان کار نخوابد.
در نهایت خمیر را به مدت 30 دقیقه در یخچال قرار دهید و با یک لایه محافظ بپوشانید تا خشک نشود. خمیر به دست آمده را به شکل‌های مختلف برش دهید و در کف سینی فر قرار دهید. برای جذابیت شیرینی‌ها می‌توانید از قالب‌های مختلف و شکل‌دار استفاده کنید. شیرینی‌ها را به مدت 30 تا 40 دقیقه در دمای 180 درجه سانتی‌گراد بپزید و سپس میل کنید.
نکته: استویا گیاهی بسیار شیرین است که به عنوان یک شیرین‌کننده سالم و کم کالری شناخته می‌شود.

طرز تهیه شیرینی رژیمی با خرما

مقداری شیرینی خرمایی و چند عدد خرما

خرما یکی از خوراکی‌های مفید و شیرین است که توصیه می‌شود آن را به جای شکر استفاده کنید. با خرما می‌توانید طیف وسیعی از دسرها و میان وعده‌ها را تهیه کنید. این شیرینی مقوی می‌تواند به عنوان خوراکی دانش آموزان نیز مصرف شود. طرز تهیه شیرینی رژیمی با خرما به شرح زیر است.

مواد لازم برای تهیه شیرینی رژیمی با خرما
· جو دو سر: سه و یک چهارم پیمانه
· بکینگ پودر: نصف قاشق چای خوری
· خرما: یک و نیم پیمانه
· آرد گندم: ۱ پیمانه
· آب: 3 و یک چهارم پیمانه
· دارچین: ۲ قاشق چای خوری
· نمک: یک چهارم قاشق چای خوری
· کره سرد: ۱ پیمانه سر خالی
· ارده: ۲ تا ۳ قاشق غذا خوری
ابتدا خرما و آب را در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا بجوشد. سپس مخلوط را خوب هم بزنید تا آب کاملا تبخیر شود. در این مرحله قابلمه را از روی حرارت بردارید و آرد را اضافه کنید. آنها را خوب هم بزنید تا مخلوط خرما و آرد کاملا یکدست شوند. جو دو سر را آسیاب کنید تا به خوبی پودر شود.
حال آرد، بکینگ پودر، دارچین، نمک و کره سرد را به جو پودر شده اضافه کنید و با دست یا غذاساز خوب مخلوط کنید. در قالبی به ابعاد 15*15 سانتی متر کاغذ روغنی پهن کنید. در این مرحله نیمی از مواد خشک را داخل قالب بریزید و با پشت قاشق فشار دهید تا کاملا فشرده شود. مخلوط خرما را روی آن بریزید. سپس بقیه مواد خشک را اضافه کرده و خوب فشار دهید.
در مرحله آخر قالب را در فر با دمای 180 درجه سانتیگراد قرار دهید تا کاملا طلایی شود. پخت آن حدود 35 دقیقه طول می‌کشد. بعد از پخت، آن را از فر خارج کرده و بگذارید کمی خنک شود. شیرینی آماده است و کافیست آن را برش دهید. در مواد اولیه این شیرینی می‌توانید از کره بادام زمینی هم استفاده کنید تا مقوی‌تر شود. البته برای استفاده از آن می‌توانید طرز تهیه کره بادام زمینی را یاد بگیرید و آن را به طور رژیمی و بدون شکر در منزل تهیه کنید.

طرز تهیه شیرینی رژیمی بدون فر

جهت تهیه شیرینی رژیمی بدون فر، می‌توانید هر کدام از رسپی‌های عنوان شده را انتخاب کنید. ولی تفاوت در اینجاست که به جای فر، آنها را در تابه درست می‌کنید. ابتدا کافی است تابه‌ای نچسب را انتخاب کنید. سپس تابه را با قلم مو چرب کرده و روغن بپاشید. البته می‌توانید از کاغذ روغنی نیز استفاده کنید. سپس مایع کیک را داخل قالب بریزید و ظرف را روی حرارت متوسط قرار دهید.
یک دم کنی روی درب تابه قرار دهید و بعد از آن به هیچ وجه نباید درب ظرف را بردارید. بعد از 20 دقیقه می‌توانید درب تابه را باز کنید و با استفاده از خلال دندان ببینید که کیک شما پخته است یا خیر. در ضمن شما بدون استفاده از فر نه تنها می‌توانید شیرینی رژیمی درست کنید، بلکه می‌توانید گرانولا بار بسیار خوشمزه نیز تهیه کنید. ما پیش‌تر طرز تهیه گرانولا بار با کرن بری را آموزش داده‌ایم.

شیرینی کشمشی رژیمی

مقداری شرینی کشمشی و کنجدی

ترکیب شیرینی رژیمی با کشمش گزینه بسیار مقوی و انرژی‌زایی است که با کمترین مواد اولیه نیز تهیه می‌شود و می‌توانید از آن به عنوان میان وعده محل کار نیز استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی کشمشی
· کره: ۲۰۰ گرم
· آرد: ۲۵۰ گرم
· شیره: ۶۰ گرم
· عسل: ۶۰ گرم
· کشمش: ۲۰۰ گرم
· تخم مرغ: ۳ عدد
· هل: ۱ قاشق مرباخوری
کره به دمای محیط رسیده و شیره و عسل را با همزن بزنید تا ترکیب یکدستی داشته باشید. تخم مرغ‌ها را اضافه کنید و به هم زدن با همزن ادامه دهید. بعد از آن، پودر هل را اضافه کرده و یک دقیقه با همزن هم بزنید. آرد را در چند مرحله الک کرده و با لیسک هم بزنید. در آخر کشمش را اضافه کنید. مواد را در قیف یکبار مصرف بریزید. کف سینی فر، کاغذ روغنی انداخته؛ با قیف به اندازه دلخواه از مواد داخل سینی ریخته و داخل فرِ از قبل گرم شده برای مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دقیقه بگذارید. (دمای فر ۱۸۰ درجه)

خانم فائزه پهلوانی این رسپی را آماده کرده‌اند و پیشنهاد می‌کنیم برای آشنا شدن با انواع رسپی‌های جذاب دیگر، پیچ اینستاگرام ایشان با آدرس @purple.cookiie را دنبال کنید.

شیرینی کنجدی رژیمی

کنجد را می‌توانید به شکل‌های مختلفی استفاده کنید از انواع تنقلات رژیمی و سالاد گرفته تا بر روی خوراک ماهی، کنجد قابل استفاده است. در بسیاری از شیرینی‌ها نیز کنجد جزو مواد اولیه است یا برای تزئینات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مواد لازم برای شیرینی کنجدی رژیمی
· کنجد: ۲۰۰ گرم
· عسل: ۳۰ گرم
· شیره: ۳۰ گرم
· ارده: ۱۰ گرم
· توت و گردو : هرکدام ۵۰ گرم
کنجد را در یک ماهیتابه با حرارت کم تفت بدهید. گردو و توت خرد شده را به کنجد اضافه کنید. 5 دقیقه دیگر تفت مواد را ادامه دهید. شیره، ارده و عسل را اضافه کرده و دو دقیقه دیگر تفت بدهید. در آخر، ترکیب را درون قالب دلخواه ریخته و بگذارید در یخچال برای مدت حداقل ۳۰ دقیقه خنک شود. برای تزئین می‌توانید از پودر پسته استفاده کنید. این شیرینی به‌عنوان میان‌وعده‌ای مقوی، برای بچه‌ها، بسیار مناسب است. همچنین می‌توانید آن را با چای یا شیر نوش‌جان کنید. رسپی این شیرینی هم باز توسط خانم فائزه پهلوانی آماده شده و شما می‌توانید رسپی‌های دیگر را در پیچ @purple.cookiie به صورت رایگان یاد بگیرید و در منزل خود جدیدترین و متنوع‌ترین شیرینی‌ها را درست کنید.

کوکی اسپایسی رژیمی

مقداری کوکی اسپایسی رژیمی

اگر بین شیرینی های رژیمی به فکر طعمی خاص و کمی غنی‌تر هستید، این رسپی را از دست ندهید:

مواد لازم برای کوکی اسپایسی
· کره نیوزلندی: ۸۵ گرم
· پودر بیلو: ۴۰ گرم
· زرده تخم مرغ: ۱ عدد
· آرد کامل: ۱۵۵ گرم
· شیره انگور: ۳ ق غذاخوری
· بکینگ پودر: ۱/۴ ق چایخوری
· بکینگ سودا: ۱/۴ ق چایخوری
· عصاره وانیل: ۳ قطره
· دارچین: ۱ قاشق چایخوری
· زنجبیل: ۱/۲ ق چایخوری
· نمک: یک پینچ
· تخمه آفتابگردان: 1 پیمانه
· تخمه کدو: 1 پیمانه
· سفیده تخم مرغ: 1 عدد
کره و پودر بیلو رو با هم خوب مخلوط کنید تا سبک شود. سپس شیره انگور و زرده تخم مرغ رو اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. در آخر مواد خشک را اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. خمیر به دست آمده را یک ساعت در یخچال استراحت دهید، سپس آنها را به شکل گلوله درست کنید و داخل سفیده تخم مرغ و مغز بغلتانید. کوکی‌ها را نیم ساعت داخل یخچال بگذارید و در آخر آنها را در فر از پیش گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه به مدت ۱۲ تا ۱۵ دقیقه قرار دهید. آیا از این رسپی جذاب و متفاوت خوشتان آمد؟ شیرپز آن خانم سمیرا گندمی است، پیج اینستاگرام ایشان با آدرس @gandoome_talae دنبال کنید و رسپی‌های جذاب دیگر را یاد بگیرید.

با مصرف شیرینی رژیمی سالم بمانید

ما در این مطلب به انواع شیرینی های رژیمی پرداختیم و سعی کردیم که مواد اولیه آنها متنوع باشد. شما می‌توانید بنا بر سلیقه خود این موارد را تغییر دهید. نکته مهم این است که در این شیرینی‌ها از روغن زیاد و شکر استفاده نکنید تا رژیمی شوند.

منابع:

oat meal with afork

my sugar free kitchen

sweetashoney