همه ما گاهی روزهایی را در زندگی تجربه می‌کنیم که به هر دلیلی، فشار روحی زیاد است و استرس کاملا بر ما غلبه می‌کند. بنابراین به راهی نیاز داریم که بتوانیم آرامش خود را حفظ کنیم، مصرف دمنوش یکی از این راه‌حل‌ها محسوب می‌شود. با اینکه یک فنجان دمنوش نمی‌تواند همه نگرانی‌های ما را درمان کند، اما نقش زیادی در برطرف کردن اضطراب دارد. شاید دمنوش ها مثل داروهای شیمیایی نباشند، با این حال می‌توانند به عنوان داروهای گیاهی به شما کمک کنند تا آرام‌تر شوید.
خوشبختانه، دمنوش های ارامش بخش زیادی وجود دارند که در سریع‌تر زمان نیز آماده می‌شوند. ما در این مطلب از مجله بارجیل، به معرفی طرز تهیه انواع دمنوش ارامشبخش می‌پردازیم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

دمنوش آرامش بخش

اگر به دنبال دمنوش ارامش بخش هستید، ما نعنا را پیشنهاد می‌دهیم. دمنوش نعناع یک نوشیدنی با طراوت است که در هر دو حالت گرم و سرد، طعمی خوشمزه دارد. این دمنوش به عنوان ضد اسپاسم و آرام بخش طبیعی عمل می‌کند و باعث آرامش ذهن و بدن شما می‌شود. به علاوه، نعناع برای سیستم گوارشی شما عالی است؛ اگر استرس یا اضطراب شما باعث ایجاد مشکلات شکمی می‌شود، این دمنوش می‌تواند مفید باشد. از آنجایی که دمنوش نعناع به آرامش ماهیچه‌ها کمک می‌کند، می‌تواند سردردهای تنشی ناشی از استرس و اضطراب را تسکین دهد. حتی فقط با استشمام عطر یک فنجان دمنوش نعناع، حس بهتری خواهید داشت.
به‌علاوه، اگر انرژی کافی برای انجام کارها را ندارید، این دمنوش می‌تواند گزینه‌ای عالی برای تقویت انرژی طبیعی باشد و در عین حال احساس آرامش و تعادل را به شما بدهد. در ضمن، ما همیشه درباره خواص چای سبز برای لاغری شنیده‌ایم، ولی دمنوش نعنا هم یکی از انواع دمنوش لاغری به حساب می‌رود. بنابراین با نوشیدن آن نه تنها حس آرامش به شما دست می‌دهد، بلکه به تناسب اندام هم می‌رسید.
برای درست کردن این دمنوش می‌توانید از برگ نعناع تازه، یک فنجان آب، نصف لیموی تازه و مقداری عسل یا نبات استفاده کنید. ابتدا آب را بجوشانید و برگ نعنا را اضافه کنید تا 5 دقیقه بجوشد. با توجه به خواص زنجبیل خشک، می‌توانید آن را هم به این مخلوط اضافه کنید تا فواید آن برای بدن بیشتر شود. پس از جوشیدن گیاه، آن را داخل لیوان بریزید و با لیمو و عسل سرو کنید.

سنب الطیب دمنوش اعصاب

یک فنجان دمنوش سنب الطیب

ریشه سنبل الطیب هزاران سال است که به دلیل اثرات آرام بخش طبیعی، در طب سنتی به عنوان دمنوش آرامشبخش اعصاب استفاده می‌شود. دمنوش سنبل الطیب به تنظیم سطح گابا (GABA) در مغز کمک می‌کند. در نتیجه، می‌تواند از تنظیم تکانه‌های عصبی پشتیبانی کند که باعث کاهش استرس و اضطراب و در عین حال کاهش فشار خون می‌شود. همچنین به تقویت طبیعی تمرکز شما کمک می‌کند، باعث می‌شود که واضح‌تر فکر کنید و سطح سروتونین و نوراپی نفرین را متعادل نگه می‌دارد تا به کاهش استرس در درازمدت کمک کند.
برای تهیه این دمنوش، ریشه سنبل الطیب و دارچین را با هم مخلوط کرده و آب جوش را اضافه کنید و اجازه دهید 15 تا 20 دقیقه دم بکشد. بسیاری از افراد معتقدند که شیرین کردن دمنوش باعث کاهش خواص و فواید آن می شود، بنابراین بهتر است به جای شکر و شیرین کننده‌های غیر طبیعی، از خوراکی های سالم به جای قند استفاده کنید. با این حال، ریشه سنبل الطیب با برخی از داروها تداخل دارد، بنابراین حتما به این موضوع دقت کنید تا داروهای شما با این دمنوش تداخل نداشته باشند.

دمنوش آرامبخش گل گاوزبان

بدون شک وقتی صحبت از دمنوش ارامشبخش می‌شود، همگی ما یاد گل گاو زبان می‌افتیم. زیرا یکی از مهترین خواص گل گاو زبان، تسکین اعصاب و کاهش استرس است. در واقع مطالعات تجربی و بالینی اثربخشی این گیاه را در درمان چندین اختلال عصبی روانی مانند اضطراب، افسردگی، تشنج، بیماری آلزایمر و تسکین درد تایید کرده‌اند. بسیاری از این اثرات به خاطر وجود رزمارینیک اسید یا ترکیبات پلی فنلی، از جمله فلاونوئیدها و همچنین رنگدانه‌های طبیعی است. همچنین اسیدهای چرب مانند گاما لینولنیک اسید، نقش مهمی در خواص گل گاو زبان برای مشکلات عصبی دارند.
علاوه بر گل گاو زبان، دمنوش های دیگری هم هستند که برای آرامش اعصاب مفید محسوب می‌شوند. برای مثال، یکی از مهمترین خواص چای مراکشی و خواص دمنوش لمونگرس نیز آرمش بخش بودن آنهاست که پیش‌تر به این موضوع پرداخته‌ایم و می‌توانید با کلیک بر روی لینک، این مطالب را مطالعه کنید.

طرز تهیه دمنوش بابونه برای اعصاب

مقداری دمنوش بابونه در فنجان و گل آن

یکی از خواص دمنوش بابونه، کاهش استرس و اضطراب است و می‌تواند به شما کمک کند تا هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی آرام شوید. دمنوش بابونه جزو دمنوش های بهاری نیز به شمار می‌رود و افراد زیادی آن را با میوه های مناسب برای دمنوش، مخلوط می‌کنند و در فصل بهار میل می‌کنند. شما می‌توانید این دمنوش را به همراه میوه تازه یا میوه خشک درست کنید.
از طرفی، چای بابونه قرن‌هاست که به عنوان یک محرک برای خواب استفاده می‌شود. چای بابونه دارای اثر آرام‌بخش ملایمی است که برای القای خواب عالی به شمار می‌رود. حتی بعد از اینکه به خواب می‌روید، بابونه می‌تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند تا با آرامش و سرحال از خواب بیدار شوید. همچنین بابونه با افزایش کیفیت خواب، مشکلات مرتبط با افسردگی و سایر مشکلات سلامت روان را کاهش می‌دهد.
برای تهیه این دمنوش، ابتدا آب را بجوشانید و سپس بابونه را در قوری بریزید و بعد از اضافه کردن آب به آن، حدود 10 دقیقه اجازه دهید دم بکشد. پس از آن، دمنوش را با استفاده از صافی در یک لیوان بریزید و بگذارید کمی خنک شود. پس از آن می‌توانید دمنوش را به همراه عسل طبیعی میل کنید.

دمنوش اسطوخودوس

افراد زیادی از رایحه و عطر اسطوخودوس استفاده می‌کنند، زیرا بوییدن این عطر می‌تواند حس آرامش به شما القا کند. در حالی که عطر اسطوخودوس ممکن است رایحه‌ای مناسب برای تسکین اضطراب و استرس باشد، خوردن آن همان فواید آرام بخش دارد. دمنوش اسطوخودوس که از جوانه‌های خشک شده گیاه آن تهیه می‌شود، یک گزینه عالی برای کاهش اضطراب به شمار می‌رود،؛ زیرا به آرامش ماهیچه‌ها و آرامش اعصاب، تسکین استرس و تسکین تنش کمک می‌کند و در عین حال سردرد و درد عضلانی را از بین می‌برد.
همچنین برای سیستم گوارش عالی است و به عنوان یک ضد التهاب طبیعی عمل می‌کند و به مقابله با تمام اثرات منفی استرس بر بدن شما کمک می‌کند. در ضمن، اسطوخودوس یکی از دمنوش ها برای سفت شدن پوست صورت هم به حساب می‌آید و با نوشیدن آن هم زیباتر می‌شوید و هم آرامش بیشتری خواهید داشت.

دمنوش آویشن برای کاهش استرس

دمنوش آویشن یکی از بهترین دمنوش های گیاهی برای بهبود خواب و کاهش استرس و اضطراب است. زیرا از ویتامین B6 تشکیل می‌شود که تاثیر بسیار قوی بر برخی از انتقال دهنده‌های عصبی دارد. بین این انتقال2دهنده عصبی با هورمون‌های استرس، ارتباط مستقیمی برقرار است. بنابراین، مصرف منظم آویشن می‌تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد و در هنگام هجوم افکار مضطرب، ذهن‌تان را آرام کند. اگر اهل نوشیدن دمنوش هستید، پیشنهاد می‌کنیم مطالب خواص دمنوش به لیمو و خواص دمنوش کرنبری را هم مطالعه کنید.

دمنوش گزنه برای کاهش اضطراب

یک فنجان دمنوش گزنه

معمولا در طب سنتی به کسانی که از استرس ناتوان شده‌اند و از افسردگی و اضطراب رنج می‌برند، دمنوش گزنه را معرفی می‌کنند. زیرا گزنه از مواد مغذی و پاک کننده تشکیل شده است که به بهبود سیستم ایمنی کمک می‌کند. گزنه حاوی کلسیم، آهن، منیزیم، ویتامین‌های A و C است. بنابراین سیستم عصبی را بهبود می‌بخشد و احساس اضطراب را کاهش می‌دهد.

دمنوش آرامبخش پونه کوهی

طبق تحقیقات، پونه کوهی می‌تواند باعث آرامش اعصاب شود. از زمان‌های گذشته مردم از دمنوش پونه کوهی برای درمان صرع استفاده می‌کردند. همچنین این دمنوش به افراد کمک می‌کند تا خواب بهتر و راحت‌تری داشته باشند. برای تهیه دمنوش پونه، کافیست مقداری پونه خشک را به همراه دارچین به یک لیوان آب جوش اضافه کنید و بعد از 10 تا 15 دقیقه دم کشیدن، آن را بنوشید. حتی می‌توانید پونه را با آویشن ترکیب کنید تا خواص آن چندین برابر شود. ما در بارجیل انواع دمنوش ترکیبی را عرضه می‌کنیم و در صورت تمایل می‌توانید این دمنوش‌ها را تهیه کنید و از خواص آنها بهره ببرید.

دمنوش به برای استرس

برخی افراد دمنوش به را به عنوان یک آرام بخش طبیعی می‌شناسند و در مواقع اضطراب از آن استفاده می‌کنند. این به دلیل خاصیت ضد اکسیدانی بالایِ میوه به است که به آرامش ذهن کمک می‌کند. حتی بسیاری از مریبان یوگا بعد از تمرین و مدیتیشن، دمنوش به می‌نوشند.

دمنوش نعنا فلفلی و درمان اضطراب

دمنوش نعناع فلفلی حاوی منتول، لیمونن و کارون است که این مواد دارای اثرات آرام‌بخش و ضد درد هستند و تاثیر زیادی بر استرس دارند. حتی عطری که بعد از دم کشیدن نعنا فلفی منتشر می‌شود، به تنهایی می‌تواند سطح اضراب را کاهش دهد.

دمنوش آرامبخش در بارداری

یک فنجان دمنوش عناب و میوه آن

زمان بارداری یکی از زمان‌هایی است که زنان بیشتر دچار مشکلات عصبی می‌شوند. زیرا هورمون‌ها تغییر کرده‌اند و ممکن است آرامش فرد کمی به هم بریزد. اما برخی از دمنوش‌ها می‌توانند به بهبود این مشکل کمک کنند. دمنوش عناب یکی از بهترین گزینه‌ها برای زنان باردار است، زیرا فواید زیادی برای آرام کردن ذهن و فعالیت عصبی دارد و به داشتن خواب خوب هم کمک می‌کند. بنابراین اگر زنان باردار دچار مشکلات خواب نیز هستند، می‌توانند از مزایای دمنوش عناب بهره ببرند.
برای درست کردن دمنوش عناب، در مرحله اول با چاقو عناب‌ها را از وسط نصف کنید و حدود 10 دقیقه در آب سرد قرار دهید تا پوست عناب نرم و طعم آن آزاد شود. در مرحله دوم، عناب خیس خورده را در قوری قرار دهید و سپس آب جوش اضافه کنید. پس از دم کشیدن آن، دمنوش شما آماده است.

دمنوش آرامبخش قبل خواب

آیا در هنگام به خواب رفتن مشکل دارید؟ پس یک فنجان بادرنجبویه میل کنید و راحت به خواب بروید. این دمنوش نیز مانند دمنوش بابونه می‌تواند برای خواب نیز مفید باشد. دمنوش بادرنجبویه می‌تواند میزان دردهای عصبی و اضطراب روزمره را کاهش دهد و از افکار شبانه در افراد در سنین مختلف جلوگیری می‌کند. با اینکه بسیاری از افراد بادرنجبویه را به عنوان یکی از دمنوش های سرماخوردگی می‌شناسند، ولی یکی از خواب‌آورترین و آرامش بخش ترین گیاهان نیز محسوب می‌شود.
در ضمن بادرنجبویه جزو دمنوش های سرماخوردگی هم به شمار می‌رود و با مصرف مداوم آن می‌توانید از خواص گوناگون آن بهره ببرید. جالب است بدانید که یکی از خواص چای سبز نیز کمک به خواب راحت‌تر است. اما باید چای سبز بدون کافئین تهیه کنید تا به خواب بهتر شما کمک کند.

بهترین زمان مصرف انواع دمنوش در طول روز

بهترین زمان مصرف دمنوش به هدف شما بستگی دارد. برای مثال، شما می‌توانید انواع دمنوش سرماخوردگی را در زمان بیماری مصرف کنید. به طور کلی در هر ساعتی از شبانه‌روز که شما دمنوش را میل کنید، خواص آن به بدن‌تان می‌رسد. از طرفی، برای لاغری بهتر است که 1 تا 2 ساعت قبل از وعده غذایی یا به صورت تقریبا ناشتا آن را بنوشید تا اثرگذاری بیشتری داشته باشد. ولی اگر به دنبال کاهش استرس خود هستید، بهتر است که دمنوش را در ساعات بعد از ظهر یا قبل از خواب مصرف کنید.

میزان مصرف مجاز انواع دمنوش در طول روز چقدر است؟

با اینکه تا به اینجای متن درباره خواص دمنوش گفتیم، ولی نباید تعادل را فراموش کنید. میزان مصرف مجاز دمنوش تا حدودی به نوع دمنوش و شرایط شما بستگی دارد. برای مثال، شاید افراد دارای فشار خون حتی یک فنجان از برخی دمنوش‌ها را هم نباید روزانه مصرف کنند. ولی اگر دچار بیماری خاصی نیستید، می‌توانید تا 3 فنجان در روز هم دمنوش مصرف کنید. اما بیشتر از این مقدار مجاز نیست و می‌تواند باعث ایجاد مشکل شود.

زندگی آرام تر با دمنوش های آرامش بخش

ما در این مطلب بهترین دمنوش های گیاهی آرامش اعصاب و ضد استرس را معرفی کردیم. این دمنوش ها را در رژیم روزانه خود بگنجانید و از فواید آنها برای کسب آرامش، بهره ببرید. در حالت کلی این دمنوش‌ها منع استفاده ندارند، ولی اگر بیماری خاصی دارید، باردار هستید یا از داروی خاصی استفاده می‌کنید، حتما پیش از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.

برای ارامش اعصاب چه بخوریم؟

بسیاری از دمنوش ها تاثیر زیادی بر روی آرامش اعصاب دارند. دمنوش بابونه، اسطوخودوس، سنبل الطیب، نعنا، گل گاو زبان و عناب، بهترین دمنوش ها برای آرامش اعصاب محسوب می‌شوند.

منبع: healthline.com | cerebral.com